Om Föreningsenheten Storuman

Sök

Om Föreningsenheten Storuman

Objektsinformation

Öppettider

Måndag
Stängt
Tisdag
Stängt
Onsdag
Stängt
Torsdag
Stängt
Fredag
Stängt
Lördag
Stängt
Söndag
Stängt

Om Föreningsenheten Storuman

Om Föreningsenheten Storuman

Om Föreningsenheten Storuman

Ärende

  • Logga in

    Anmälan till föreningsregister

    • Period: 01 januari 2023 - 31 december 2024

    För att kunna söka bidrag, eller hyra en lokal till föreningskostnad, ska Din förening finnas med i Storumans kommuns föreningsregister.

    1. Lägg till din förening genom din egen användarprofil. (finns i menyn under Din Profil när du loggat in med Bank-ID)
    2. Skicka in detta formulär från Din Föreningsprofil för att registrera föreningen i kommunens register. När du har gjort det och vi har godkänt det, syns föreningen i registret på kommunens hemsida.
    3. Klar! Du kan sedan lägga till fler användare som också kan hantera Din Förening.

    Handledning

    Länk till film hur man skapar en inloggning: https://e-srv.infocaption.com/_29d87f8ca8a06d69.guide


    Sista ansökningsdatum: 2024-12-31
  • Logga in

    Ansökan om lokalt aktivitetsstöd

    • Period: 01 juli 2023 - 31 december 2024

    Om ni har en förening i Storumans kommun som anordnar aktiviteter för ungdomar 7-25 år, kan ni använda denna tjänst för att ansöka om lokalt aktivitetsstöd från kommunen. Ansökan görs i efterhand, lämpligtvis av föreningens ordförande.

    Lokalt aktivitetsstöd från kommunen kan sökas två gånger per år och ska inte blandas ihop med Riksidrottsförbundets lokala aktivitetsstöd som ni söker separat. Villkor för bidraget är att aktiviteten genomförs lokalt, samma aktivitet får inte delas upp i flera mindre grupper, föreningen får inte ta betalt för aktiviteten (t.ex. entréavgift), närvarokort ska fyllas i och en ledare ska intyga att kortet innehåller korrekta uppgifter. Närvarokorten ska förvaras hos föreningen under minst 4 år och kommunen kan komma att genomföra en revision. Närvarokorten ska dock inte skickas in till kommunen.

    Bidrag ges med 50 kronor per tillfälle/sammankomst på minst en timme där minst tre personer i åldern 7-25 år deltar. Ledaren för aktiviteten ska vara utsedd av föreningen och vara minst 13 år (ledare i åldern 13-25 år är också bidragsberättigad).

    I samband med ansökan ska föreningen kontrollera och uppdatera sina uppgifter i kommunens föreningsregister. Detta görs genom att logga in i denna e-tjänst. Byt sedan profil till föreningen och klicka på ”Min sida”. Där kan föreningens uppgifter redigeras.

    Ansökan om lokalt aktivitetsstöd görs därefter via denna e-tjänst. Till ansökan ska protokoll från senaste årsmötet och föreningens drogpolicy bifogas.

    Bidraget kan sökas två gånger per år och det är viktigt att ni skickar in er ansökan i tid. Sista ansökningsdag beror på när aktiviteten har genomförts:

    Senast 25/8 om aktiviteten har genomförts 1 januari till 30 juni.

    Senast 25/2 om aktiviteten har genomförts 1 juli och 31 december (föregående år).

    Observera att för sent inkommen ansökan inte ger rätt till bidrag. Bidrag beviljas inte heller till aktiviteter som kan ge ekonomiskt utbyte som till exempel jakt, fiske, bärplockning och liknade.

    Behöver ni hjälp med att skanna in dokument är ni välkomna att ta kontakt med kommunens kundtjänst eller något av våra bibliotek.

    Eventuella frågor om ansökan och bidraget skickas till foreningsbidrag@storuman.se.


    Sista ansökningsdatum: 2024-08-31
  • Logga in

    Ansökan om övrigt bidrag

    • Period: 01 januari 2023 - 31 december 2024

    Om ni har en förening i Storumans kommun och har genomfört ett arrangemang eller köpt in utrustning eller liknande, kan ni använda denna tjänst för att ansöka om kommunalt övrigt bidrag. Ansökan görs i efterhand, lämpligtvis av föreningens ordförande.

    Bidrag betalas ut för högst 50 procent av kostnaderna (mot uppvisande av kvitton), totalt högst 2 000 kronor per förening och år. Övriga ansökningar kan prövas av fritids-, kultur- och utbildningsnämnden.

    I samband med ansökan ska föreningen kontrollera och uppdatera sina uppgifter i kommunens föreningsregister. Detta görs genom att logga in i denna e-tjänst. Byt sedan profil till föreningen och klicka på ”Min sida”. Där kan föreningens uppgifter redigeras.

    Ansökan om övrigt bidrag görs via denna e-tjänst. Till ansökan ska protokoll från senaste årsmötet och kvittokopior på kostnaderna bifogas.

    Kommunen tar fortlöpande emot ansökningar, men bidraget betalas ut vid två tillfällen per år (en gång på våren och en gång på hösten).

    Behöver ni hjälp med att skanna in dokument är ni välkommen att ta kontakt med kommunens kundtjänst eller något av våra bibliotek.

    Eventuella frågor om ansökan och bidraget skickas till foreningsbidrag@storuman.se.

    Sista ansökningsdatum: 2024-12-31

Om Föreningsenheten Storuman