Övriga föreningsstöd
Förutom de bidrag som du kan söka här, så finns ytterligare två sätt att söka pengar till din förening:- Attraktivitetsmedel, klicka här
- Bygdemedel, klicka här
För att kunna söka bidrag, eller hyra en lokal till föreningskostnad, ska Din förening finnas med i Storumans kommuns föreningsregister.
Handledning
Här kan du få hjälp med inloggning med BankID registrering och upplägg av förening:
https://e-srv.infocaption.com/_25ac6eacadae6d4a.guide
Om ni har en förening i Storumans kommun och har genomfört ett arrangemang eller köpt in utrustning eller liknande, kan ni använda denna tjänst för att ansöka om kommunalt övrigt bidrag. Ansökan görs i efterhand, lämpligtvis av föreningens ordförande.
Bidrag betalas ut för högst 50 procent av kostnaderna (mot uppvisande av kvitton), totalt högst 2 000 kronor per förening och år. Övriga ansökningar kan prövas av fritids-, kultur- och utbildningsnämnden.
I samband med ansökan ska föreningen kontrollera och uppdatera sina uppgifter i kommunens föreningsregister. Detta görs genom att logga in i denna e-tjänst. Byt sedan profil till föreningen och klicka på ”Min sida”. Där kan föreningens uppgifter redigeras.
Ansökan om övrigt bidrag görs via denna e-tjänst. Till ansökan ska protokoll från senaste årsmötet och kvittokopior på kostnaderna bifogas.
Kommunen tar fortlöpande emot ansökningar.
Sista ansökningsdag är 31 oktober. Återstående medel fördelas efter inkomna ansökningar.
Behöver ni hjälp med att skanna in dokument är ni välkommen att ta kontakt med kommunens kundtjänst eller något av våra bibliotek.
Eventuella frågor om ansökan och bidraget skickas till foreningsbidrag@storuman.se.
Om ni har en förening i Storumans kommun som sedan tidigare har ett avtal med kommunen om att sköta, underhålla och utöva tillsyn av exempelvis, idrottsplats, fotbollsplan eller badplats, kan ni använda denna tjänst för att ansöka om kommunalt skötselbidrag/anläggningsbidrag. Ansökan görs i efterhand (d.v.s. efter innevarande säsong), lämpligtvis av föreningens ordförande.
Bidraget utbetalas enligt gällande avtal, efter ansökan av ansvarig förening. Föreningen åtar sig därmed att utöva tillsyn och skötsel av anläggningen. Anläggningen ska vara tillgänglig för allmänheten och kunna nyttjas under hela innevarande säsong. Den ska även besiktas varje år.
Om din förening vill ta på sig ansvaret för en anläggning som inte har avtal med kommunen om ersättning, ska ni skicka en skriftlig ansökan direkt till fritids-, kultur och utbildningsnämnden för beslut. I sådana fall kan inte denna e-tjänst användas.
I samband med ansökan ska föreningen kontrollera och uppdatera sina uppgifter i kommunens föreningsregister. Detta görs genom att logga in i denna e-tjänst. Byt sedan profil till föreningen och klicka på ”Min sida”. Där kan föreningens uppgifter redigeras.
Ansökan om skötselbidrag görs därefter via denna e-tjänst. Till ansökan ska protokoll från senaste årsmötet bifogas.
Det är mycket viktigt att du skickar in din ansökan i tid! Observera att för sent inkommen ansökan inte ger rätt till bidrag. Sista ansökningsdag beror på om det gäller en vinter- eller en sommaranläggning. Följande datum gäller:
Senast 25/9 för sommaranläggningar
Behöver ni hjälp med att skanna in dokument är ni välkomna att ta kontakt med kommunens kundtjänst eller något av våra bibliotek.
Eventuella frågor om ansökan och bidraget skickas till foreningsbidrag@storuman.se.